Autobuzul ZIS din Uzina Electrică Filaret

Posted on

Autobuzele sovietice ZIS au fost folosite și la noi între anii 1940-50. O parte dintre ele au fost transformate în troleibuze şi au circulat începând cu 1949 pe linia 81, prima noastră linie de troleu, care unea zona Scânteii (fostul Hipodrom) de Piaţa Victoriei. Însă trebuie menționat că ZIS-ul este o copie rusească după originalul american GM. Conform simplybucharest.ro, se pare că acest exemplar a fost folosit de Radio-Televiziunea Română, iar apoi a stat multă vreme în curtea Muzeului Tehnic. Astăzi se află în păstrare în Uzina Electrică Filaret. 

Foto & Text: Alex Iacob

8 Replies to “Autobuzul ZIS din Uzina Electrică Filaret”

  1. Te salutam, drag explorator "sans peur ni reproche"! Cat priveste acest tip de autobuz sovietic (de conceptie… americana), mai probabil este ca el sa fi circulat la noi intre 1944 / 45 si pana undeva in anii 50. Intre 1940 – 1944 nu avea cum sa circule in Romania un astfel de autobuz, fiindca schimburile noastre comerciale functionau spre Vest (Germania, Franta ocupata, Italia etc.), si nu cu URSS-ul stalinist, cu care ne aflam in razboi. Asteptam reportajul tau despre Venetia!

  2. Te salutam, drag explorator "sans peur ni reproche"! Cat priveste acest tip de autobuz sovietic (de conceptie… americana), mai probabil este ca el sa fi circulat la noi intre 1944 / 45 si pana undeva in anii 50. Intre 1940 – 1944 nu avea cum sa circule in Romania un astfel de autobuz, fiindca schimburile noastre comerciale functionau spre Vest (Germania, Franta ocupata, Italia etc.), si nu cu URSS-ul stalinist, cu care ne aflam in razboi. Asteptam reportajul tau despre Venetia!

  3. Conform muzeografilor de la Muzeul Tehnic, autobuzul a stat în curtea muzeului pentru că a aparținut Radiodifuziunii în anii 50 și a fost adus ca viitor exponat. În autobuz a funcționat primul car de transmisiuni în direct al Radiodifuziunii. Trebuia recondiționat și folosit ca exponat, așa cum sunt și alte exponate în curtea muzeului (tramvaie vechi, de exemplu). Muzeul Tehnic mai are o parte din aparatura primei stații de emisie a Televiziunii ca și primele aparate de proiecție din cinematograful Castelului Peleș. Autobuzul cu pricina a ajuns într-o stare jalnică fără să mai apuce să fie recondiționat pentru că niciodată nu s-au găsit bani pentru recondiționarea lui. Acum este într-un garaj de la Electrica pentru că Electrica contribuie cu cei mai mulți bani la menținerea în viața a Muzeului Tehnic din Parcul Carol. Mă bucur că nu mai stă sub cerul liber, chiar mă întrebam la un moment dat unde a dispărut. Poate că va fi recondiționat într-o zi, e un pic de istorie în el…

  4. Conform muzeografilor de la Muzeul Tehnic, autobuzul a stat în curtea muzeului pentru că a aparținut Radiodifuziunii în anii 50 și a fost adus ca viitor exponat. În autobuz a funcționat primul car de transmisiuni în direct al Radiodifuziunii. Trebuia recondiționat și folosit ca exponat, așa cum sunt și alte exponate în curtea muzeului (tramvaie vechi, de exemplu). Muzeul Tehnic mai are o parte din aparatura primei stații de emisie a Televiziunii ca și primele aparate de proiecție din cinematograful Castelului Peleș. Autobuzul cu pricina a ajuns într-o stare jalnică fără să mai apuce să fie recondiționat pentru că niciodată nu s-au găsit bani pentru recondiționarea lui. Acum este într-un garaj de la Electrica pentru că Electrica contribuie cu cei mai mulți bani la menținerea în viața a Muzeului Tehnic din Parcul Carol. Mă bucur că nu mai stă sub cerul liber, chiar mă întrebam la un moment dat unde a dispărut. Poate că va fi recondiționat într-o zi, e un pic de istorie în el…

  5. A servit de car de reportaj al televiziunii, în primii ani de funcţionare a acesteia (1956-57 etc.), după care a stat, într-adevăr, multă vreme (anii 70-89)la Muzeul Tehnic, după cum explică foarte bine dl Gabriel Bugnar mai sus.

  6. A servit de car de reportaj al televiziunii, în primii ani de funcţionare a acesteia (1956-57 etc.), după care a stat, într-adevăr, multă vreme (anii 70-89)la Muzeul Tehnic, după cum explică foarte bine dl Gabriel Bugnar mai sus.

Leave a Reply to Gabriel Bugnar Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *