Construirea uzinelor de la Republica (B-dul Basarabia) se datorează industriașului român de origine greacă Nicolae Malaxa, care a dezvoltat începând cu anii 1920 ateliere de reparare și producție de locomotive. În anul 1921, Malaxa a cumpărat un teren aflat la periferia Bucureștiului și a construit un atelier de reparații pentru locomotive, care a primit numele industriașului. Proiectul a fost un succes, iar fabrica s-a dezvoltat într-un ritm rapid, astfel încât în 1928 s-a construit prima locomotivă „Malaxa”, în următorii cinci ani au mai urmat încă o sută, iar în anii treizeci au fost demarate și alte proiecte, printre care și uzina de țevi „Republica”. Începând cu 1936, toate intervenţiile asupra ansamblului de clădiri se datorează arhitectului Horia Creangă. Hala de ţevi, dar şi restul incintei industriale sunt citate în diverse istorii internaţionale ale arhitecturii, fiind reprezentative pentru modernism. Ansamblul de clădiri ocupă o suprafață ce depășește 90 ha. Acesta cuprinde laboratoare, hale, clădiri de serviciu, locuințe etc., dar doar o parte dintre ele mai sunt funcționale astăzi.
În 2008, compania Maharashtra Seamless a câştigat într-o licitaţie utilajele de fabricare a ţevilor petroliere ale uzinei Republica, aflată în faliment. Acestea au fost dezmembrate şi transferate la o unitate de producţie din India. De atunci fabrica de ţevi a fost supusă unei distrugeri lente cauzată de furtul de materiale de construcţie. Atât Fabrica de Ţevi, cât şi restul clădirilor realizate de Nicolae Malaxa sunt înscrise în Lista Monumentelor Istorice, iar de puțin timp se încearcă o reconversie urbană a monumentului-ruină, care ar implica demolarea unei mari suprafețe din Hala Laminorului. (vezi Observatorul Urban)
Text & foto: Alex Iacob
Buna, superbe imagini, bine gasite, foarte interesant compuse!!!
Am si eu o curiozitate, cand mergi in toate aceste locuri uitate, ai nevoie de ceva autorizatii sau intri pur si simplu ?
Intrebarea vine deoarece caut ceva spatiu pentru o sedinta photo!
Mersi anticipat!
Tine-o tot asa!